Dobrze zmrożona pięćdziesiątka to kolejny singiel promujący płytę The world we live in pianisty, kompozytora i producenta Tomasza Betki. W utworze gościnnie wystąpił Jan Nowicki, który dzieli się swoimi refleksjami dotyczącymi przemijania i odpowiada na pytanie, które Tomasz Betka postawił wszystkim zaproszonym na płytę artystom: Co się państwu podoba, a co się nie podoba we współczesnym świecie? Oprócz Jana Nowickiego na płycie można usłyszeć także Piotra Fronczewskiego, Beatę Kawkę, a także gości z Japonii, Brazylii, Argentyny, Stanów Zjednoczonych i Litwy.
Ludzie świat niszczą. Zniszczyliśmy do tego stopnia Ziemię, że Ziemia postanowiła się na nas zemścić – mówi Jan Nowicki w utworze Dobrze zmrożona pięćdziesiątka, w którym przejmująco opowiada co go porusza we współczesnym świecie i dzieli się refleksjami odnośnie przemijania. Autorem muzyki jest Tomasz Betka, który skomponował wszystkie utwory jakie znalazły się na płycie The world we live in, która ukazała się w 2021 roku.
Tekst Jana Nowickiego niewątpliwie skłania do refleksji na temat życia i śmierci, tego co ludzkie, ale też nie brakuje tu metafizyki. Porusza mnie to co Jan Nowicki mówi o Bogu, będąc jednocześnie agnostykiem. Bardzo ujęły mnie też fragmenty, w których podkreśla, że szczęście i radość, to te małe rzeczy i przyjemności, jak choćby… dobrze zmrożona pięćdziesiątka. Tworzyć muzykę do takich tekstów to właśnie duża radość i przyjemność – mówi Tomasz Betka.
Album The world we live in powstał w czasie pandemii, kiedy świat się zatrzymał, a Tomasz Betka zamknął się w swoim rodzinnym domu i zaczął pracę nad płytą. To wtedy przyszedł mu do głowy pomysł, żeby do powstałych kompozycji zaprosić osoby z różnych części świata i poprosić je o podzielenie się refleksją na temat współczesnego życia. Na płycie można usłyszeć autorskie wypowiedzi Jana Nowickiego, Piotra Fronczewskiego, aktorki Beaty Kawki, a także japońskiego kompozytora, pianisty i poety Tatsuro Yokoyamy i 90 – letniej cioci Tomasza Betki, która w utworze Sibiras czyta rodzinny pamiętnik.
Kompozycje Tomasza Betki posiadają silną linię melodyczną, proste, zgrabne formy, ocierające się momentami o harmonię zarówno jazzową, jak i klasyczną. Oprócz Tomasza Betki grającego na fortepianie w utworze można także usłyszeć: Dominika Haliniaka (trąbka); Konrada Kubickiego (kontrabas); Michała Piotrowskiego (perkusja).
POSŁUCHAJ TEŻ:
Tomasz Betka – kompozytor, pianista, producent muzyczny. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku siedmiu lat, ukończył podstawową i średnią szkołę muzyczną w klasie fortepianu oraz Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy na wydziale Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej. Pierwsze sukcesy pojawiły się w szkole średniej na lokalnych konkursach, w których brał udział wraz z zespołem jako pianista i kompozytor. Podczas studiów miał okazję komponować do kabaretu i niezależnego filmu. Wtedy też po raz pierwszy odwiedził Stany Zjednoczone, gdzie na początku występował w legendarnym hotelu The Drake w Chicago, tu również poznał lokalnego producenta Vince’a Lawrence’a. Znajomość ta zaowocowała nagraniem dwóch singli dla niezależnej wytwórni Grammophonica Records: „The White Single” oraz „The Black Single”. Okres ten obfitował nie tylko w produkcje muzyczne w obszarze muzyki elektronicznej, house’owej i pop’owej, ale również w remixy. Jeden z nich („Snap Back” The Baker Brothers), w 2012 wygrał konkurs zorganizowany przez włoską wytwórnię Record Kicks. Na przestrzeni lat Betka nieprzerwanie współpracował z wieloma wokalistkami, muzykami i aktorami, zarówno jako pianista jak i kompozytor. W 2013 skomponował kilka piosenek dla śpiewaczki operowej Alicji Węgorzewskiej na płytę „I Colori Dell’Amore”. W 2017 nakładem nowojorskiej wytwórni Arabesque Records ukazał się jego solowy album „Miniatures” Piano Solo, (dziesięć krótkich kompozycji, utrzymanych w stylu klasyczno-filmowym, z elementami improwizacji i harmonii jazz’owej), z którym był ciepło przyjmowany na koncertach m.in. w Brazylii i dwukrotnie w Japonii, z czego raz podczas miesięcznej trasy koncertowej po kraju. W międzyczasie zaczął współpracę z Teatrem Miejskim w Lesznie jako pianista i aranżer przy spektaklu „Abonament na Szczęście” z tekstami i piosenkami A.Osieckiej. Również w 2017 r. rozpoczęła się jego współpraca z Filharmonią Dowcipu Waldemara Malickiego, z którą regularnie koncertuje w kraju jak i zagranicą. W 2019 zaaranżował i skomponował muzykę do archiwalnego, niemego filmu dla Instytutu Pamięci Narodowej pt. „Z wycieczki Stowarzyszenia Weteranów do Polski”, którego pokazy z muzyką na żywo odbyły się w kilku większych miastach Polski i w Wilnie na Litwie. W 2020 zaczął współpracę z warszawską Sceną Relax. W 2021 ukazała się epka „Impressions”, czyli cztery utwory na fortepian solo nawiązujące do nurtu muzyki konkretnej, tu odnoszące się do natury i przyrody.
W tym samym roku, po kilku latach przygotowań, światło dzienne ujrzał album „The World We Live In”. Płyta zawiera 15 utworów na fortepian solo, kwintet smyczkowy, flet poprzeczny, obój, waltornię i elektronikę, wzbogacona o teksty mówione w sześciu językach, gdzie głosami m.in. Piotra Fronczewskiego i Jana Nowickiego oraz swoimi autorskimi kompozycjami Betka podjął się próby opisania otaczającego nas świata.