Debiutancki album od antoniny Car! Posłuchaj “Immersed Sensibilities”

“Immersed Sensibilities” to debiutancki album Antoniny Car. Jego tytuł w dosłownym tłumaczeniu oznacza “zatopione wrażliwości”. Można go interpretować na wiele sposobów, gdyż słowo immersed oznacza zarówno zanurzenie, np. w wodzie, jak i zagłębienie się w wybranym temacie.

Fenomeny i zdarzenia zachodzące w przyrodzie są niewyczerpywalnym źródłem metafor dla każdego stanu człowieka. Natura doskonale pokazuje nam zarówno swoją siłę, jak i łagodność. Jest poetycka, nieomylna w swoim pięknie i niestrudzoności. „Immersed Sensibilities” jest próbą wpisania uczuć, opowieści i wydarzeń w syntetyczny, niemal ożywiony, dźwiękowy mikrowszechświat. To także odzwierciedlenie intensywności z jaką często wyobrażamy sobie siłę ludzkich emocji.

SŁUCHAJ ALBUMU W STREAMIE

Antonina Car to młoda artystka z Gdyni. Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 5 lat. Uczęszczała do klasy skrzypiec w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Gdyni. W swoich utworach koncentruje się na nagrywaniu instrumentów akustycznych oraz elektronicznym przetwarzaniu ich dźwięków. Najwięcej uwagi poświęca instrumentom smyczkowym. Głównym obszarem jej zainteresowań jest projektowanie struktur dźwiękowych, które twórczo łączy z improwizacją skrzypcową.

Pracując nad albumem, artystka spędziła pół roku w odosobnieniu, w zaciszu jej domowego studia, komponując i nagrywając praktycznie codziennie. W ten sposób mogła skupić się na pomysłach, oraz eksperymentować ze wszystkimi dysponowanymi środkami. Z założenia album miał być instrumentalny. Gdy w trakcie komponowania artystka planowała kolejne warstwy dźwiękowe nucąc, zaczęła jednak postrzegać głos jako kolejny instrument. Przy nagraniach Antoninie posłużyły skrzypce, skrzypce barytonowe, wiolonczela oraz klawisze i syntezatory. Te wszystkie instrumenty nagrywała sama. W ostatnim utworze usłyszymy także flet poprzeczny i klarnet nagrane przez kompozytorkę z Malezji – Zurfahani Batrisya.

Artystka w dźwiękach, tytułach utworów i w autorskich tekstach, wielokrotnie odwołuje się do idei płynności i ambiwalencji jako formy rozumienia i akceptowania stanów przejściowych w życiu. Według niej, niestrudzoność to stan emocjonalny, odzwierciedlający transfiguracyjny charakter natury. Utwory Antoniny wprowadzają słuchacza w swoistą dźwiękową „biosferę”, w której słyszymy “istoty” syntetyczne, wymyślone, dopowiedziane przez wyobraźnię słuchacza. Fragmenty z głosem są odniesieniem dla świadomości słuchacza, ponieważ słowa są jedynym rozpoznawalnym elementem – przypominającym naszą ludzką rzeczywistość.

Dźwięki w utworach są wysoko przetworzone. Fragmenty, które przypominają nagrania terenowe (wiatr, grzmoty, szelesty), są w rzeczywistości projektowane całkowicie cyfrowo. Ostatni utwór jest formą manifestu. To jedyny utwór, w którym artystka nie gra na instrumentach. Skupia się za to na narracji i tym razem w utworze pojawia się prawdziwe nagranie terenowe – subtelne kroki po ściółce leśnej. Utwór koreluje z podróżą artystki poprzez powstawanie kolejnych utworów na albumie i z jej przemyśleniami na temat teraźniejszości. Łączy nieuporządkowany i niepewny początek z wyrazistym, ale stonowanym zakończeniem.

Za wydanie albumu odpowiada amerykańska wytwórnia muzyczna Time Released Sound. Wydawnictwo słynie z unikatowych opraw fizycznych wydań. Album “Immersed Sensibilities” został wydany w trzech wersjach: CD, deluxe CD z bookletami oraz płyty gramofonowe – lathe cut. Każdy ze zszytych ręcznie bookletów, dołączonych do wersji deluxe płyt CD, zawiera unikatową treść i dodatki. Do dodatków należą między innymi slajdy z około 75-letnich ksiąg naukowo-przyrodniczych oraz elementy organiczne takie jak kwiaty, trawy czy pył.

https://timereleasedsound.bandcamp.com/

Ig: @carantonina

antoninacar.com

Teledysk do utworu Fluttery Critterse powstał we współpracy z artystką wizualną Zuzanną Kołodziej.

Zuzanna Kołodziej (Vizuza) – Pochodząca z Gdyni artystka wizualna, absolwentka Grafiki na ASP w Warszawie, specjalizująca się w technice animacji 3D. Jej twórczość to staranne kreowanie immersyjnych, fantastycznych światów, inspirowanych procesami, formami i dynamiką natury.

W wieku 5 lat rozpoczęła edukację w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Gdyni w klasie skrzypiec. W swoich utworach koncentruje się na nagrywaniu instrumentów akustycznych oraz elektronicznym przetwarzaniu ich dźwięków. Najwięcej uwagi poświęca instrumentom smyczkowym, z którymi na co dzień pracuje jako aranżerka. Głównym obszarem jej zainteresowań jest projektowanie akustyczno – elektronicznych struktur dźwiękowych, które twórczo łączy z improwizacją skrzypcową. Aktywnie współpracuje z muzykami z różnych krajów. Należy do polsko – malezyjskiego kolektywu muzycznego Ruang Mekar.

instagram: vi.zuza

http://www.vizuza.com

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s