„Fani sprawiają, że wszystko jest możliwe, a my dysponujemy wszelkimi danymi by to udowodnić” – podręcznik dla artystów od Spotify

Przedstawiamy pierwsze badanie dotyczące fanów przeprowadzone przez Spotify for Artists, w formie podręcznika. Zbadano miliony pozycji danych i na ich podstawie wyselekcjonowano 15 nowych zagadnień, z których każde zostało opracowane tak, aby pomóc Tobie i/lub Twojemu zespołowi rozwinąć bazę fanów potrzebną do osiągania zamierzonych celów.

Rozdział I: ZASIĘG

Okazuje się, że muzyka podróżuje dalej i szerzej niż kiedykolwiek wcześniej, a wraz z nią pojawia się mnóstwo nowych możliwości dotarcia do nowych fanów.

01.  Ameryka Łacińska odkrywa najwięcej nowej muzyki

Całkowita liczba streamów nowej treści według miast

Spostrzeżenie: Przełom w Twojej karierze może się zdarzyć tam, gdzie się go najmniej spodziewasz. Na przykład, najwięcej nowej muzyki  odkrywają stale największe miasta Ameryki Łacińskiej.

Działanie: Zaloguj się na Spotify for Artists, aby zobaczyć w jakich miastach Twoja muzyka jesteś najbardziej popularna i gdzie są Twoi nowi fani.

02. Granice między gatunkami wciąż się zacierają

Procent fanów danego gatunku, którzy śledzą Artystów innych gatunków:

Słuchacze muzyki Pop
Słuchacze Hip Hop’u
Słuchacze Rocka
Słuchacze Elektroniki
Słuchacze Muzyki klasycznej
Słuchacze Jazzu
Słuchacze Metalu

Spostrzeżenie: Możesz być zaskoczony innymi gatunkami muzycznymi, których słuchają Twoi fani. Na przykład, 53% fanów metalu śledzi również artystów hip-hopowych. Zapoznaj się z danymi, aby porównać więcej gatunków.

Działanie: Teraz możesz oznaczać swoje nowe utwory wieloma gatunkami podczas dodawania ich do list odtwarzania.

03. Lokalna muzyka podróżuje po świecie

Odsetek streamów spoza regionu

Spostrzeżenie: W dzisiejszych czasach, „regionalne” gatunki nie wiele mówią. Muzyka jest bardziej globalna niż kiedykolwiek, co oznacza, że Twoja publiczność może znajdować się w miejscach, których się nie spodziewasz. Na przykład, ponad 80% słuchaczy K-Popu, południowoafrykańskiego House’u, niemieckiego Techno i Reggae słucha muzyki poza granicami swojego kraju.

Działanie: Dowiedz się, jak możesz wykorzystać dane ze Spotify do tworzenia kampanii interaktywnych skierowanych do fanów z całego świata.

04. Fani docierają do Spotify na wiele różnych sposobów

Wybrane szybko rosnące źródła ruchu docierającego do Spotify

Spostrzeżenie: Słuchacze przychodzą na Spotify z miejsc, których się nie spodziewasz, i słuchają naprawdę dużo muzyki. Na przykład w ciągu jednego miesiąca Discord wysłał na Spotify ponad 800 tys. słuchaczy, którzy w ciągu zaledwie 14 dni przesłuchali prawie 9 mln utworów.

Działanie: Zadbaj o swoją obecność na rozwijających się platformach.

Rozdział II: ZAANGAŻOWANIE

Nowi fani są świetni, ale zagorzali fani są jeszcze lepsi. Zobacz, jak cenne może być pogłębianie relacji z istniejącymi fanami.

05. Fan, który zapisze Twój utwór będzie go słuchał 3x częściej

Jak zapisanie utworu wpływa na przyszłe streamy

Spostrzeżenie: Zapisywanie utworów świadczy o tym, że fani mają silną potrzebę ponownego słuchania. I nie jest to mierzone w dniach czy tygodniach, ale w miesiącach. Na przykład, 6 miesięcy po zapisaniu, użytkownik zazwyczaj streamuje Cię 3x częściej niż przed zapisaniem.

Działanie: Zwiększ liczbę zapisów swojego utworu nawet do 3x poprzez kampanię Marquee.

06. Playlisty użytkowników dają znacznie więcej niż tylko streamy

Średni wzrost liczby streamów po znalezieniu się na playliście (według gatunku)

Spostrzeżenie: Po tym, jak słuchacz doda Cię do osobistej playlisty, będzie Cię słuchał o 41% dłużej i zaglądał na Twój profil o 12% częściej. W rzeczywistości, 60% wszystkich zakupów merchu z profili Spotify pochodzi od słuchaczy, którzy umieścili artystę na playliście.

Działanie: Prowadzenie Marquee zwiększa dwukrotnie prawdopodobieństwo, że zostaniesz umieszczony na playliście przez użytkownika.

07. Hardkorowi fani słuchają jak szaleni

Streamy od najlepszych 5% fanów w porównaniu do średniej (według gatunku)

Spostrzeżenie: Twoi najwięksi fani mogą napędzać ogromną ilość streamów. Średnio, 5% Twoich fanów słucha 6x więcej niż pozostali. Nie zapominaj o łączeniu się ze swoimi największymi fanami, nawet jeśli gonisz za nowymi słuchaczami.

Działanie: Pozwól im poznać Ciebie i Twoją muzykę jeszcze lepiej dzięki Music + Talk.

Rozdział III:  PREMIERA

Premiera to nie pojedynczy moment, to cykl. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci wyciągnąć maksimum korzyści z każdego wydania.

08. Zaktualizuj swój profil przed premierą, żeby z niej skorzystać

Procentowy wzrost liczby wyświetleń strony w dniu premiery

Spostrzeżenie: W dniu premiery na Twoim profilu Spotify generuje się ogromny ruch. Jednak ponad 50% artystów nie wykorzystuje tego skoku, ponieważ aktualizują swoje profile po premierze.

Działanie: Wykorzystaj swój profil na Spotify, aby nawiązać kontakt z fanami na więcej sposobów.

09. Nie przestawaj udostępniać po ukazaniu się Twojego wydawnictwa

Dzień największej liczby streamów dla nowych albumów

Spostrzeżenie: 53% wydań osiąga szczyt ponad 7 dni po premierze. Dlatego nie przestawaj promować po tygodniu od publikacji, aby mieć pewność, że dotrzesz do wszystkich, którzy przegapili premierę.

Działanie: Stwórz niestandardowe zasoby społecznościowe dla swoich nowych utworów i albumów za pomocą Promo Cards.

10. Premiery napędzają resztę Twojego katalogu muzycznego

Średnia liczba streamów z katalogów przed i po dniu premiery

Spostrzeżenie: Streamy katalogowe zwiększają się o 15-20% w dniu premiery.

Działanie: Wykorzystaj tydzień premiery, aby przyciągnąć jak największą publiczność do swojej nowej i starej muzyki.

11. Premiera nigdy się nie kończy

Procentowy wzrost oglądalności po dodaniu Canvas (wg gatunków)

Spostrzeżenie: Zawsze są sposoby, aby ożywić utwór. Zazwyczaj dodanie lub aktualizacja Canvas Twojego utworu zwiększy oglądalność o 10,7%.

do dowolnego utworu, aby zwiększyć prawdopodobieństwo, że zostanie on udostępniony.

Rozdział IV: MERCH

W roku, w którym trasy koncertowe praktycznie nie istniały, merch stał się ważniejszy niż kiedykolwiek. Przedstawiamy kilka najciekawszych praktyk, które pomogą ci w pełni wykorzystać możliwości twojego sklepu z merchem.

12. Twój gatunek muzyczny może kryć w sobie sekret optymalizacji sprzedaży merch’u

Top Merch z podziałem na gatunki:

Pop
Hip Hop
Elektronika
Rock
Metal
Inne

Spostrzeżenie: Preferencje dotyczące merch’u różnią się w zależności od gatunku. Na przykład, muzyka elektroniczna i muzyka country sprzedają najwięcej kapeluszy. No i proszę! Przeanalizuj dane, aby upewnić się, że zaopatrujesz swój sklep w towar, którego oczekują Twoi fani.

Działanie: Zdobądź informacje i narzędzia, których potrzebujesz, aby zoptymalizować sprzedaż merch’u.

13. Nie musisz być super gwiazdą, żeby mieć super wyniki sprzedażowe

Wielkość sprzedaży Merch’u w rozbiciu na miesięcznych słuchaczy

Spostrzeżenie: Większa liczba słuchaczy nie musi oznaczać większej sprzedaży merch’u. W rzeczywistości, każdego dnia początkujący artyści na Spotify wyprzedają w sprzedaży merch’u nawet największe nazwiska w muzyce.

Działanie: Dowiedz się jakie innowacje w sprzedaży merch’u wprowadzili artyści wraz z zawieszeniem opcji koncertowania.

14. Podobno w Phoenix nadal kupują płyty CD

Miasta, w których kupuje się najwięcej merch’u (wg rodzaju):

Top 10 miast kupujących CD
Top 10 miast kupujących winyle
Top 10 miast kupujących bluzy
Top 10 miast kupujących koszulki
Top 10 miast kupujących torby
Top 10 miast kupujących czapki/kapelusze
Top 10 miast kupujących plakaty

Spostrzeżenie: Masz konkretny produkt, który chcesz sprzedać? Zobacz dane, które pomogą Ci dotrzeć do rynków, które są zainteresowane Twoimi konkretnymi gadżetami.

Działanie: Możesz dać swoim fanom ekskluzywny merch i atrakcje dostosowane do ich konkretnego położenia geograficznego.

15. Okazuje się, że winyl gra w duszy młodym ludziom

Sprzedaż Merch’u w porównaniu z dekadą pierwszego wydania

Spostrzeżenie: Co zaskakujące, jeśli twoja muzyka pierwotnie ukazała się na winylu, masz znacznie mniejsze szanse na jej sprzedaż w dzisiejszych czasach. Jeśli jednak Twoje wydawnictwo ukazało się po tym, jak winyl „wrócił do łask”, tłocz na zapas – nikt nie sprzedaje więcej płyt LP niż artyści z lat 2000+.

Działanie: Dane demograficzne słuchaczy, takie jak wiek, mogą pomóc Ci zaopatrzyć się we właściwy towar. 

BEZ WZGLĘDU NA TO, CO CHCESZ OSIĄGNĄĆ W MUZYCE, FANI SPRAWIAJĄ, ŻE JEST TO MOŻLIWE.

_______________________

Tłumaczenie: Beata Ejzenhart
Źródło: fanstudy.byspotify.com

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s