Loud&Clear od Spotify

We Hear You
Loud & Clear.

Słyszymy Cię
Głośno i wyraźnie.

Artyści zasługują na jasność w kwestii ekonomii streamingowej. Przygotowana przez Spotify strona LOUD&CLEAR ma na celu zwiększenie przejrzystości poprzez dzielenie się nowymi danymi na temat globalnej gospodarki streamingowej i rozłożenie na czynniki pierwsze systemu opłat licencyjnych, poszczególnych podmiotów i całego procesu.

Artyści chcą mieć możliwość zarabiania na życie dzięki swojej pracy. Spotify też tego chce: mimo, że już teraz więcej artystów niż kiedykolwiek odnosi sukces dzięki streamingowi, Spotify nie spoczywa na laurach i będzie nadal naciskać na rozwój branży.

Spotify i gospodarka streamingowa

Którzy artyści generują pieniądze? Ile zarabiają? Co jest uważane za dużą liczbę streamów? Jak artyści są wynagradzani? Zajmijmy się tymi pytaniami i nie tylko…

Generowanie przychodów na przestrzeni lat

Od 2020 roku Spotify zapłaciło ponad 23 miliardy dolarów w tantiemach dla posiadaczy praw autorskich – w tym ponad 5 miliardów dolarów w samym 2020 roku, w porównaniu do 3,3 miliarda dolarów w 2017 roku.

Spotify jest jednym z wielu muzycznych serwisów streamingowych, które generują przychody dla właścicieli praw. W 2020 roku Spotify odpowiadało za ponad 20% przychodów z nagrań muzycznych (wzrost z mniej niż 15% w 2017 roku). Streaming stanowi tylko część wszystkich przychodów branży, więc te liczby reprezentują część obrazu. Liczby te nie uwzględniają przychodów generowanych przez inne serwisy streamingowe, sprzedaż fizyczną, trasy koncertowe, merch, synchronizację, czy inne źródła.

*23 mld dolarów, 5 mld dolarów i 3,3 mld dolarów obejmują zarówno tantiemy z nagrań, jak i tantiemy z wydawnictw. Udział Spotify w przychodach z nagrań muzycznych obliczony na podstawie raportu IFPI „2020 Global Music Report”.

Liczba artystów, których katalogi wygenerowały tantiemy powyżej $1M+

*Dane odzwierciedlają liczbę artystów, których katalogi w każdym pełnym roku kalendarzowym wygenerowały 1 000 000 USD lub więcej w całkowitych tantiemach dla właścicieli praw w zakresie nagrań i wydawnictw na Spotify. Liczba artystów jest zaokrąglona do najbliższych 10, a procent wzrostu jest zaokrąglony w dół do najbliższych 5%. Dane są dokładne na dzień 18 marca 2021 r. i mogą ulec zmianie z powodu wstecznych korekt finansowych, licencyjnych i/lub metadanych.

Liczba artystów, których katalogi wygenerowały tantiemy powyżej $500K+

*Dane odzwierciedlają liczbę artystów nagrywających, których katalogi za każdy pełny rok kalendarzowy wygenerowały 500 000 USD lub więcej w całkowitych tantiemach dla posiadaczy praw w zakresie nagrań i wydawnictw na Spotify. Liczba artystów jest zaokrąglona do najbliższych 10, a procent wzrostu jest zaokrąglony w dół do najbliższych 5%. Dane są dokładne na dzień 18 marca 2021 r. i mogą ulec zmianie z powodu wstecznych korekt finansowych, licencyjnych i/lub metadanych.

Liczba artystów, których katalogi wygenerowały tantiemy powyżej $100K+

*Dane odzwierciedlają liczbę artystów nagrywających, których katalogi w każdym pełnym roku kalendarzowym wygenerowały 100 000 lub więcej dolarów w całkowitych tantiemach dla posiadaczy praw w zakresie nagrań i wydawnictw na Spotify. Liczba artystów jest zaokrąglona do najbliższych 100, a procent wzrostu jest zaokrąglony w dół do najbliższych 5%. Dane są dokładne na dzień 18 marca 2021 r. i mogą ulec zmianie z powodu wstecznych korekt finansowych, licencyjnych i/lub metadanych.

Liczba artystów, których katalogi wygenerowały tantiemy powyżej $50K+

*Dane odzwierciedlają liczbę artystów nagrywających, których katalogi w każdym pełnym roku kalendarzowym wygenerowały 50 000 lub więcej dolarów w całkowitych tantiemach dla posiadaczy praw w zakresie nagrań i wydawnictw na Spotify. Liczba artystów jest zaokrąglona do najbliższych 100, a procent wzrostu jest zaokrąglony w dół do najbliższych 5%. Dane są dokładne na dzień 18 marca 2021 r. i mogą ulec zmianie z powodu wstecznych korekt finansowych, licencyjnych i/lub metadanych.

Liczba artystów, których katalogi wygenerowały tantiemy powyżej $10K+

* Dane odzwierciedlają liczbę artystów nagrywających, których katalogi w każdym pełnym roku kalendarzowym wygenerowały 10 000 lub więcej dolarów w całkowitych tantiemach dla właścicieli praw w zakresie nagrań i wydawnictw na Spotify. Liczba artystów jest zaokrąglona do najbliższych 100, a procent wzrostu jest zaokrąglony w dół do najbliższych 5%. Dane są dokładne na dzień 18 marca 2021 r. i mogą ulec zmianie z powodu wstecznych korekt finansowych, licencyjnych i/lub metadanych.

Liczba artystów, których katalogi wygenerowały tantiemy powyżej $5K+

*Dane odzwierciedlają liczbę artystów nagrywających, których katalogi w każdym pełnym roku kalendarzowym wygenerowały 5 000 lub więcej dolarów w całkowitych tantiemach dla posiadaczy praw w zakresie nagrywania i publikowania na Spotify. Liczba artystów jest zaokrąglona do najbliższych 100, a procent wzrostu jest zaokrąglony w dół do najbliższych 5%. Dane są dokładne na dzień 18 marca 2021 r. i mogą ulec zmianie z powodu wstecznych korekt finansowych, licencyjnych i/lub metadanych.

Liczba artystów, których katalogi wygenerowały tantiemy powyżej $1K+

*Dane odzwierciedlają liczbę artystów nagrywających, których katalogi w każdym pełnym roku kalendarzowym wygenerowały 1 000 lub więcej dolarów w całkowitych tantiemach dla posiadaczy praw w zakresie nagrywania i publikowania na Spotify. Liczba artystów jest zaokrąglona do najbliższych 100, a procent wzrostu jest zaokrąglony w dół do najbliższych 5%. Dane są dokładne na dzień 18 marca 2021 r. i mogą ulec zmianie z powodu wstecznych korekt finansowych, licencyjnych i/lub metadanych.

Nasze liczby streamingowe w kontekście innych artystów

Tantiemy są obliczane na podstawie „streamshare”, więc ważne jest, aby wiedzieć, jak statystyki streamingowe układały się na Spotify w 2020 roku, aby zrozumieć wypłaty.

To, co pięć lat temu mogło być dużą ilością streamów, dziś wygląda zupełnie inaczej. W rzeczywistości, ponad 207 000 utworów zostało odtworzonych ponad milion razy w samym 2020 roku.

W poniższym linku dostępna jest opcja skorzystania z interaktywnego narzędzia (przelicznika streamów i odbiorców porównującego dla przykładu  nasze wyniki z innymi artystami):

https://loudandclear.byspotify.com/?question=loud-and-clear-launch

(dla ułatwienia dodam, że nie ma niestety bezpośredniego linku do wspomnianego narzędzia, trzeba przescrollować do miejsca z przelicznikiem, którego zdjęcie umieszczam poniżej)

Aby skorzystać z narzędzia wprowadź miesięczną liczbę słuchaczy dla danego artysty lub liczbę streamów dla utworu, aby oszacować, jak każda liczba wypada na tle wszystkich artystów i utworów na Spotify.

Muzyczne głosy Spotify

Spośród milionów twórców na Spotify, nie ma dwóch takich samych. Każdy jest wyjątkowy, z własnymi nadziejami i marzeniami. Są artyści, których znamy i kochamy od lat, są tacy, którzy dopiero rozkochują nasz świat, są tacy, którzy są na granicy odkrycia i tacy, którzy dopiero zaczynają.

Celem Spotify jest pomoc profesjonalnym artystom w zarabianiu na życie. To coś, co Spotify traktuje poważnie. I choć nie każdy artysta na Spotify odniesie taki sam sukces, Spotify pracuje nad tym, by stworzyć możliwości dotarcia do większej liczby fanów dla wszystkich. Ostatecznie to słuchacze decydują, kto odniesie sukces i przetrwa.

W 2020 roku 1,2 miliona artystów miało ponad 1 000 słuchaczy. W tej sekcji skupimy się na wybranych grupach tych artystów, przedstawiając ich drogę do wzrostu liczby streamów i przychodów. W oparciu o trendy i dane dotyczące streamingu, zostali oni podzieleni na grupy, aby można było lepiej zrozumieć, kim są, jak streaming zmienił ich sytuację i jak może wyglądać ich przyszłość. Te grupy są jedynie ilustracyjne, więc niektórzy artyści mogą pasować do jednego z tych opisów, inni do kilku, a jeszcze inni mogą być po prostu w swojej własnej lidze.

Poznaj Artystów na Spotify:

Specjaliści

This image has an empty alt attribute; its file name is zrzut-ekranu-2021-03-26-o-09.14.17.png

Ci artyści, kompozytorzy i producenci trafiają na niszową publiczność, która ma ucho do ich unikalnej muzyki.

Wnoszą do swojego rzemiosła przedsiębiorczy sposób myślenia, tworząc dźwięki, które wzbogacają życie typowych słuchaczy. W swoich muzycznych innowacjach i wynalazkach, znaleźli nowe i niezbadane drogi do ożywienia dźwięku.

W erze streamingu, dźwięki snu i medytacji cieszą się dużym zainteresowaniem, podczas gdy w erze zakupów mało kto kupowałby albumy stworzone z tych właśnie powodów. I nie chodzi tu tylko o relaks: joga i fitness, muzyka dla dzieci i muzyka wakacyjna pomagają Specjalistom generować przychody jak nigdy dotąd. W połączeniu z innowacjami w dziedzinie streamingu, takimi jak playlisty, wyszukiwanie utworów i algorytmiczne rekomendacje, możliwe jest teraz osiągnięcie sukcesu bez tradycyjnych potrzeb związanych z opakowaniem albumu, trasą koncertową i promocją. Dla tych artystów rozwijają się również nowe możliwości trafiania do słuchaczy, dzięki dedykowanym aplikacjom (np. Spotify Kids lub serwisy mindfulness i medytacyjne) oraz kwitnącemu ekosystemowi playlist dostosowanych do nastroju, chwili i motywacji.

Kryteria: Ponad 25 000 słuchaczy miesięcznie z ponad 90% utworów zaklasyfikowanych do kategorii Children’s, Classical, Easy Listening, Holiday, Religious lub Soundtrack (dziecięce, klasyczne, łatwe do słuchania, wakacyjne, religijne lub soundtracki)

Liczba Specjalistów: 4,300
Średnie tantiemy wygenerowane w 2020 roku*: $36,900
Średnia miesięczna liczba słuchaczy w 2020 roku: 214 100

* Średnie wygenerowane tantiemy oznaczają przychody w 2020 roku wygenerowane dla całego katalogu artysty z tytułu nagrań i wydawnictw na Spotify. Liczby są zaokrąglone do najbliższych 100.

Rozgrywający rynki

This image has an empty alt attribute; its file name is zrzut-ekranu-2021-03-26-o-09.14.26.png

Te wschodzące gwiazdy pochodzą z rynków na całym świecie, które doświadczają gwałtownego wzrostu przychodów ze streamingu muzyki.

Przekraczają granice, łamią bariery i sprawiają, że lokalni fani są z nich dumni, a jednocześnie dzielą się swoimi charakterystycznymi głosami ze słuchaczami w nowych miejscach.

Streaming stał się katalizatorem ogromnego wzrostu na wschodzących rynkach muzycznych. Przychody z nagrań muzycznych wzrosły o ponad 15% rok do roku w Brazylii, Argentynie, Meksyku, Indiach, Turcji, Hiszpanii i Rosji (IFPI). Przejście fanów muzyki na streaming na tych rynkach przyniosło ogromne przychody, które w przeciwnym razie zostałyby utracone na rzecz piractwa muzycznego. Na tych siedmiu rynkach liczba artystów generujących co najmniej 5 000 USD ze Spotify wzrosła o 56% od 2018 do 2020 roku. W rezultacie artyści na tych rynkach mogą przekształcić swoją kreatywność w pełnoetatowe kariery i pomóc rzucić światło na więcej muzyki z ich krajów. Mają również bezprecedensową okazję, aby zaprezentować swoje brzmienia na całym świecie i przebić się na nowych rynkach dzięki sile playlistingu. Na niektórych z tych rynków – takich jak Indie, czy Rosja – Spotify nie istnieje od dawna, ale widoczny jest niesamowity popyt. Oznacza to więcej możliwości dotarcia do potencjalnych (nowych) fanów dla artystów na całym świecie

Kryteria: Ponad 25 000 słuchaczy miesięcznie na siedmiu rynkach, na których liczba nagań muzycznych wzrosła o więcej niż 15% rok do roku w 2019 roku według IFPI (Argentyna, Brazylia, Indie, Meksyk, Rosja, Hiszpania i Turcja).

Liczba Rozgrywających rynki: 17,000
Średnie tantiemy wygenerowane w 2020 roku*: $22,900
Średnia miesięczna liczba słuchaczy w 2020 roku: 280 000

* Średnie wygenerowane tantiemy oznaczają przychody w 2020 roku wygenerowane dla całego katalogu artysty w zakresie nagrań i wydawnictw na Spotify. Tantiemy podane są w USD, przeliczone z walut lokalnych. Liczby są zaokrąglone do najbliższych 100.

Przełomowi

This image has an empty alt attribute; its file name is zrzut-ekranu-2021-03-26-o-09.14.34.png

Te wschodzące gwiazdy generują mnóstwo szumu i sprawiają, że A&R zabiegają o współpracę z nimi.

Szybko się rozwijają i budują lojalną bazę fanów, wykorzystując siłę odkrywania. Jedni osiągają to w ciągu jednej nocy. Dla innych to lata pracy. Są bardzo obiecujący i gotowi do tego, by z bohatera rodzinnego miasta przeistoczyć się w gwiazdę festiwalu. Streaming pomaga coraz większej liczbie nowych artystów przebić się na rynku – uchwycić energię świata, który porusza się z prędkością wirusów w mediach społecznościowych. W 2020 roku 6 500 artystów, którzy wydali muzykę po raz pierwszy, przekroczyło liczbę 100 000 słuchaczy miesięcznie (wzrost o 180% rok do roku). Oprócz ich ciężkiej pracy, determinacji i artyzmu, to właśnie playlisty pomogły tym artystom dać się odkryć i z dnia na dzień stać się sensacjami. W 2020 roku ponad 64 000 artystów zostało po raz pierwszy dodanych do playlist redakcyjnych Spotify. Dzięki streamingowi, słuchacze mogą szybko przeskoczyć od odkrycia przełomowego utworu do zagłębienia się w cały katalog danego artysty, co przyspiesza rozwój fandomu jak nigdy dotąd.

Kryteria: Mniej niż 1 milion streamów przed 2019 rokiem – a obecnie są w top 50 000 wszystkich artystów według liczby streamów
Liczba Przełomowych: 6 900
Średnie tantiemy wygenerowane w 2020 roku*: $31,000
Średnia miesięczna liczba słuchaczy w 2020 roku: 282 000

* Średnie wygenerowane tantiemy oznaczają przychody w 2020 roku wygenerowane dla całego katalogu artysty z tytułu nagrań i wydawnictw na Spotify. Liczby są zaokrąglone do najbliższego 1,000.

Songwriterzy i producenci

This image has an empty alt attribute; its file name is zrzut-ekranu-2021-03-26-o-09.14.41.png

Ci twórcy hitów tworzą magiczne piosenki, które znamy i kochamy – albo są artystami, którzy piszą lub produkują swoje własne utwory.

Są to twórcy, którzy przekształcają piosenkę z pomysłu w trwałą rzeczywistość. Być może nie zawsze znamy ich głosy, ale ich muzyka wciąż nas porusza. Od 2011 r. populacja twórców w USA wzrosła o ponad pół miliona (do 1,6 miliona) i przyczyniła się do powstania ponad 20 milionów amerykańskich piosenek. W Wielkiej Brytanii od 2009 r. populacja twórców wzrosła o 115%, osiągając liczbę 140 000.

Streaming zmienia relacje między twórcami a słuchaczami. Twórcy i producenci nie są już tylko zakulisową siłą twórczą, ale mają coraz więcej możliwości, by uzyskać należne im wynagrodzenie. Obecnie została uproszczona droga do uznania twórcy za artystę i uwzględnienie tego w metadanych. Niezależnie od tego, czy jest to projekt poboczny, czy pełnoetatowy, streaming sprawił, że o wiele łatwiej jest twórcom i producentom piosenek wydawać muzykę, co daje im możliwość zarabiania tantiem zarówno za nagrania, jak i wydawnictwa. Dzięki interaktywnym opisom piosenek i playlistom, które prezentują cały katalog twórcy lub producenta, globalna publiczność miłośników muzyki jest teraz w stanie poznać genialne umysły, które tworzą tak niezapomnianą muzykę.

Kryteria: Twórcy lub producenci własnych utworów, lub twórcy nie będący wykonawcami, lub producenci utworów innych artystów
Całkowite globalne przychody dla posiadaczy praw wydawniczych ze wszystkich serwisów streamingowych:
2019: $3.4B*
2018: $2.6B*
2017: $1.7B*

* Dane na podstawie raportu Global Value of Music Copyright Report, Will Page

Liderzy list przebojów

This image has an empty alt attribute; its file name is zrzut-ekranu-2021-03-26-o-09.14.49.png

Te supergwiazdy robią karierę jedną na milion i zmieniają krajobraz muzyczny na całym świecie.

Ich życie to spełnienie marzeń. Ich imiona znają dzieci, współpracownicy, sąsiedzi, a nawet dziadkowie. Ich muzyka jest wszędzie, a oni są na szczycie prawie każdej listy przebojów. Ich hity wciąż się pojawiają, a ich popularność nie zna granic geograficznych.

Streaming zmienił zasady zdobywania szczytów list przebojów. Rzeczy, które jeszcze dziesięć lat temu były nie do pomyślenia, teraz są na porządku dziennym: zdobycie globalnej pozycji, zanim stanie się ona hitem w kraju, w którym mówi się w danym języku; zdobycie szczytu listy przebojów w kraju, w którym nie mówi się w danym języku; odniesienie wielkiego sukcesu bez tradycyjnego cyklu albumowego. Nie ma już jednej drogi na szczyt, a liderzy list przebojów znajdują sposoby na wygraną, które są bardziej zabawne, płodne i osobiste niż kiedykolwiek wcześniej.

Kryteria: 500 najlepszych artystów według liczby słuchaczy w 2020 r.
500 artystów zajmujących najwyższe miejsca na listach przebojów
Średnie tantiemy wygenerowane w 2020 roku*: 3,7 miliona dolarów
Średnia miesięczna liczba słuchaczy w 2020 roku: 17,3 mln

* Średnie wygenerowane tantiemy oznaczają przychody w 2020 roku z całego katalogu artysty z tytułu nagrywania i publikowania na Spotify. Liczby są zaokrąglone do najbliższych 100,000.

Uznani

This image has an empty alt attribute; its file name is zrzut-ekranu-2021-03-26-o-09.14.57.png

Ci artyści wypracowali sposób na zrobienie kariery i zdobycie fanów na całe życie dzięki swojej muzyce.

Zamiast celować w Hot 100, artyści ci skupiają się na trwałej, długoterminowej karierze – napędzanej przez systematycznie tworzone playlisty i ich twórczość. Ich fani są liczni, a ich lojalność wobec tych Uznanych artystów nie ma końca.

Streaming dał artystom możliwość bycia bardziej na bieżąco z ich fanami i potencjałem zarobkowym. Z ugruntowanymi bazami fanów i mocnymi katalogami, mogą teraz liczyć na bardziej przewidywalne, stałe dochody rok po roku. Artyści ci są teraz częścią „Top 57,000” – grupy artystów, którzy zarabiają 90% ze wszystkich streamów (a tym samym tantiem) na Spotify. Dane streamingowe pomagają tym artystom lepiej poznać swoją publiczność, co może wpłynąć na lukratywne decyzje dotyczące tras koncertowych i merchingu. Dzięki playlistom i followersom, artyści mogą znaleźć nowych odbiorców i utrzymać superfanów na dłużej.

Kryteria: W grupie 50 000 artystów z największą liczbą słuchaczy przez trzy lata z rzędu (wyłączając 500 najlepszych artystów).
Liczba artystów Uznanych: 34,000
Średnie tantiemy wygenerowane w 2020 roku*: $94,000
Średnia miesięczna liczba słuchaczy w 2020 roku: 608 000

* Średnie wygenerowane tantiemy oznaczają przychody w 2020 roku wygenerowane dla całego katalogu artysty z tytułu nagrań i wydawnictw na Spotify. Liczby są zaokrąglone do najbliższego 1,000.

Legendy

This image has an empty alt attribute; its file name is zrzut-ekranu-2021-03-26-o-09.15.05.png

Ci ukochani artyści stworzyli trwałe dziedzictwo muzyczne, które jest żywe w erze streamingu.

Często wydają wiele albumów i mogą istnieć już od kilku dekad. Otrzymali uznanie za swój liczny wkład muzyczny na przestrzeni lat i zainspirowali niezliczoną ilość innych artystów. Niezależnie od tego, czy wciąż są w trasie, czy też pozostała po nich wyłącznie muzyczna spuścizna, artyści ci wciąż inspirują i angażują fanów na całym świecie. Streaming połączył dwa pokolenia słuchaczy Legend: tych, którzy byli przy nich w tamtych czasach i tych, którzy odkrywają ich po raz pierwszy. Obu grupom streaming ułatwia poruszanie się po obszernych katalogach i dotarcie do utworów, które ich poruszają. Istnieją również nowe sposoby, dzięki którym artyści mogą na nowo zaprezentować swoje katalogi, i zaprosić fanów do ich odkrywania poprzez wspólne świętowanie ważnych momentów jak np. rocznice, kamienie milowe, czy nowe playlisty. Mają także możliwość wykorzystania nieoczekiwanych wzrostów popularności wynikających z synchronizacji, mediów społecznościowych i zmian w kulturze. W erze streamingu artyści mogą generować stałe i pasywne tantiemy, wykraczające daleko poza cykl wydawniczy – zamiast polegać niemal wyłącznie na skokach sprzedaży w pierwszym miesiącu na nośnikach fizycznych lub w plikach do pobrania, jak to miało miejsce w przeszłości.

Kryteria: Ponad 500 000 miesięcznych słuchaczy w 2020 roku i 80% streamów z utworów starszych niż 5 lat
Liczba artystów Legend: 2 600.
Średnie tantiemy wygenerowane w 2020 roku*: $407,000
Średnia miesięczna liczba słuchaczy w 2020 r.: 2,4 mln

* Średnie wygenerowane tantiemy oznaczają przychody w 2020 roku wygenerowane dla całego katalogu artysty z tytułu nagrań i wydawnictw na Spotify. Liczby są zaokrąglone do najbliższego 1,000.

DIY *

* ‚Samodzielni’ (DIY: Do It Yourself – Zrób to sam)

This image has an empty alt attribute; its file name is zrzut-ekranu-2021-03-26-o-09.15.12.png

Ci artyści doskonalą swoje rzemiosło i tworzą muzykę w nowy, innowacyjny sposób.

Niezależnie od tego, czy nagrywają w sypialni, garażu, czy lokalnym studiu, podejmują wszelkie kroki, by robić to samodzielnie. Niektórzy z nich zbudowali już karierę, inni usilnie starają się przebić, a jeszcze inni dopiero próbują swoich sił w tworzeniu muzyki. Każdy z nich ma wspólny cel – podzielić się swoją sztuką ze światem podobnie myślących fanów muzyki.

Streaming daje artystom DIY równe szanse na dotarcie ze swoją muzyką do świata. Ponieważ koszty produkcji i wydawania muzyki stały się bardziej przystępne, artyści DIY mają teraz dostęp do tej samej globalnej publiczności i narzędzi, co artyści ze szczytów list przebojów. Mogą wydawać muzykę kiedy tylko chcą, skądkolwiek chcą i współpracować z kimkolwiek chcą. Nie tylko ich kreatywny świat jest większy niż kiedykolwiek wcześniej, ale też słuchacze na całym świecie mogą ich odkryć jak nigdy dotąd.

Kryteria: Ponad 1 000 słuchaczy w 2020 roku i dystrybuują muzykę do Spotify za pośrednictwem dystrybutorów
Liczba artystów DIY: 286 000
Średnie tantiemy wygenerowane w 2020 roku*: $4,100
Średnia miesięczna liczba słuchaczy w 2020 roku: 34 700

* Średnie wygenerowane tantiemy oznaczają przychody w 2020 roku wygenerowane dla całego katalogu artysty z tytułu nagrań i wydawnictw na Spotify. Liczby są zaokrąglone do najbliższych 100.

Pytania i odpowiedzi

Dlaczego Spotify wprowadza Loud & Clear? Jak to pomoże artystom?

Pytania i obawy dotyczące dochodów artystów z tytułu streamingu pojawiają się od ponad dekady i pod wieloma względami Spotify czuje, zbyt długo milczał w tym temacie. Celem Spotify jest dostarczenie wartościowych podstaw do konstruktywnej rozmowy na ten temat, w szczególności udzielając odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i dzieląc się większą ilością informacji na temat dzisiejszego przemysłu streamingowego.

Czy przemysł muzyczny nie miał się lepiej przed streamingiem?

Spotify odgrywa wiodącą rolę w uzdrawianiu przemysłu muzycznego – jako rodzaj stacji radiowej i sklepu z płytami w jednym, ale bez ich ograniczeń.

Dzięki radiu, artyści mogą dotrzeć do wielu słuchaczy. Jednak rotacja utworów w stacjach radiowych jest ograniczona – zazwyczaj trzymają się one Top 40, przez co artystom trudniej jest się przebić. Na niektórych rynkach nie wszystkie talenty mają szansę na uznanie za graną muzykę.

Artyści korzystają na sprzedaży w sklepach płytowych, ale sprzedaż fizyczna i cyfrowa nie generuje pieniędzy od wszystkich fanów artysty – tylko tych, którzy są skłonni wydać pieniądze, aby pobrać utwory lub kupić pełny album.

Spotify rozwiązuje te problemy poprzez streaming. To właśnie dzięki streamingowi fani chcą regularnie słuchać swoich ulubionych artystów odkrywając ich nowości muzyczne lub na nowo odkrywając stare ulubione utwory. Z obu rodzajów słuchania generowane są przychody – zarówno od fanów, którzy płacą za Spotify Premium, jak i od reklamodawców, którzy finansują Spotify Free.

W momencie uruchomienia Spotify w 2008 roku, globalny przemysł nagraniowy był spustoszony przez piractwo – spirala spadała od szczytowej wartości z 1999 roku, wynoszącej ponad 25 miliardów dolarów, do najniższego punktu w branży w 2014 roku, kiedy to łączny rynek sprzedaży fizycznej i cyfrowej wynosił 14 miliardów dolarów.

Od tego czasu streaming napędza odrodzenie przemysłu muzycznego. W 2019 roku całkowity przychód przemysłu nagraniowego wyniósł nieco ponad 20 miliardów dolarów – z czego 11,4 miliarda dolarów pochodziło ze streamingu. Z samego Spotify, w 2020 roku, wypłacono ponad 5 miliardów dolarów właścicielom praw autorskich, więcej niż jakakolwiek inny serwis streamingowy. W ubiegłym roku Spotify odpowiadało za ponad 20% wszystkich przychodów z nagrań (na podstawie danych IFPI) – w porównaniu z niecałymi 15% w 2017 roku.

Kiedy połączymy wzrost ogólnej puli tantiem wypłacanych posiadaczom praw – i rosnącą liczbę artystów odnoszących sukcesy dzięki streamingowi, dla karier artystów na horyzoncie jawi się świetlana przyszłość. Według założeń Spotify, w tym tempie, tantiemy streamingowe sprawią, że przemysł muzyczny przekroczy swój szczyt z 1999 roku w 2025 roku.

Czy streaming pomaga tylko największym gwiazdom?

Nie. Streaming fundamentalnie zmienił ekosystem muzyczny – obniżył bariery wejścia na rynek i zdemokratyzował dostęp do wszelkiej twórczości dla słuchaczy na całym świecie. Artyści nie potrzebują już wielkich budżetów, by tworzyć, dystrybuować i rozpowszechniać swoją muzykę na całym świecie.

Więcej twórców tworzy – i odnosi sukcesy – niż kiedykolwiek wcześniej. W 2020 roku ponad 76 000 artystów zostało po raz pierwszy dodanych do playlist Spotify, z czego znaczna większość została odkryta dzięki narzędziu Spotify do tworzenia playlist, które jest swobodnie dostępne dla wszystkich artystów. Ponadto, od 2020 roku, 57 000 artystów stanowi 90% miesięcznych strumieni na Spotify – liczba ta wzrosła czterokrotnie w ciągu zaledwie sześciu lat. Oznacza to, że coraz większa i coraz bardziej zróżnicowana grupa artystów znajduje swoich fanów.

W jaki sposób artyści i twórcy otrzymują wynagrodzenie?

Spotify zarabia na muzyce głównie z dwóch źródeł – od abonentów Spotify Premium oraz od reklamodawców na bezpłatnej platformie Spotify. Mniej więcej ⅔ tych pieniędzy jest wypłacana właścicielom praw do muzyki. Tylko w 2020 roku liczba ta – określana jako „royalty pool” – wyniosła ponad 5 miliardów dolarów z samego Spotify.

Spotify dzieli tę pulę tantiem w oparciu o udział każdego posiadacza praw autorskich w streamshare na Spotify. Te pieniądze nie są dzielone w oparciu o stałą kwotę za strumień, ponieważ subskrybenci Premium nie płacą za strumień; płacą abonament za dostęp.

Z tego miejsca zachęcamy do zapoznania się z filmem „Jak przepływają pieniądze”.

Jak obliczany jest streamshare?

Każdego miesiąca, w każdym kraju, w którym działa Spotify, obliczany jest streamshare, sumując ile razy muzyka danego posiadacza praw była streamowana i dzieląc to przez całkowitą liczbę streamów na danym rynku.

Jeśli więc artysta uzyskał 1 na każde 1 000 streamów w Meksyku na Spotify, otrzyma 1 z każdego 1 000 dolarów wypłaconych właścicielom praw z meksykańskiej puli tantiem. Ta całkowita pula tantiem dla każdego kraju jest oparta na przychodach z subskrypcji i reklam muzycznych na danym rynku.

Jeśli artysta ma miliony streamów, dlaczego nie zarabia więcej?

Spotify istnieje już od ponad dekady. Obecnie ma ponad 345 milionów słuchaczy, którzy miesięcznie przesyłają więcej utworów niż kiedykolwiek wcześniej, co oznacza, że aktywność na platformie rośnie wykładniczo. A serwisy streamingowe płacą w oparciu o udział w streamie, a nie o stawkę za stream.

Ze względu na rozwój streamingu i wzrost zaangażowania na użytkownika, znaczenie miliona streamów zmieniło się na przestrzeni lat – wiele utworów osiąga milion streamów, i to częściej niż myślisz. W rzeczywistości 550.000 utworów przekroczyło już liczbę miliona odtworzeń, a 207.000 utworów uzyskało milion odtworzeń w samym tylko roku 2020. Ponad sto utworów osiągnęło nawet miliard streamów. Aby lepiej zrozumieć ekosystem Spotify, warto skorzystać z interaktywnego narzędzia (o którym wspomniano wcześniej), które odzwierciedla dane na grudzień 2020 roku.

Czy to prawda, że Spotify płaci ułamek grosza za strumień?

W erze streamingu, fani nie płacą za piosenkę, więc stawka „za stream” nie jest znaczącą liczbą do analizy. Zamiast tego, Spotify skupia się na maksymalizacji całkowitych płatności, których jest w stanie dokonać na rzecz właścicieli praw autorskich – tych, którzy płacą artystom i twórcom – i uważa, że przedstawione przez niego dane odzwierciedlają jego postęp.

Rozumie jednak, że artyści uważają za przydatne obliczenie efektywnej stawki „za strumień” – dzieląc całkowitą wielkość puli tantiem na Spotify przez całkowitą liczbę streamów na Spotify. Więcej na ten temat w pytaniu „Dlaczego stawka „za stream” wydaje się niższa w Spotify niż w innych serwisach streamingowych?”

Model Spotify napędza większe zaangażowanie fanów i generuje przychody z większej liczby miejsc – oznacza to większe łączne wpływy od Spotify dla właścicieli praw. Spotify dokonuje pewnych wyborów, które zmniejszają efektywną „stawkę za stream”, jednocześnie wierząc, że maksymalizuje ogólny dochód, generując możliwie najwięcej pieniędzy dla posiadaczy praw, artystów oraz twórców. Przykładowo, Spotify generuje więcej pieniędzy dla posiadaczy praw niż jakikolwiek inny serwis streamingowy: Od 2020 roku Spotify zapłaciło ponad 23 miliardy dolarów w tantiemach dla posiadaczy praw – w tym ponad 5 miliardów dolarów w samym 2020 roku, co stanowi wzrost z 3,3 miliarda dolarów w 2017 roku.

Dlaczego stawka „za stream” wydaje się niższa w Spotify niż w innych serwisach streamingowych?

W erze streamingu, fani nie płacą za piosenkę, a serwisy nie płacą za stream, z tego względu „wskaźnik per stream” nie jest istotną liczbą do analizy. Spotify rozumie jednak, że artyści uważają za przydatne obliczanie stawki „za stream” lub, innymi słowy, stosunku przychodów do streamów – dzieląc całkowitą wielkość puli tantiem ze Spotify (licznik) przez całkowitą liczbę streamów ze Spotify (mianownik). Obie te liczby rosną niewiarygodnie szybko każdego roku.

Istnieje wiele czynników, które przyczyniają się do tego, że ten stosunek wygląda na mały. Spotify zapewnia jednak, że tak nie jest i, że ich model maksymalizuje przychody dla wszystkich.

Wysoka liczba streamów na słuchacza:

Przeciętny subskrybent Spotify słucha miesięcznie więcej muzyki niż w innych serwisach. Oznacza to, że więcej słuchaczy odkrywa większą liczbę artystów, przez co jest więcej możliwości pogłębiania relacji ze słuchaczami i więcej szans na przekształcenie ich w fanów, którzy kupują bilety i gadżety. To zaangażowanie, a także miliony nowych słuchaczy, którzy co miesiąc zapisują się do Spotify, wpływają na mianownik wskaźnika przychodów do streamów.

Słuchacze rozsiani po całym świecie:

Spotify jest bardziej popularne w krajach o niższych cenach, co sprawia, że wskaźnik przychodów do streamów jest niższy w porównaniu z usługami, które nie są skoncentrowane na tych rynkach. Spotykanie się ze słuchaczami po przystępnej dla nich cenie jest sposobem na generowanie przychodów z tych rynków, które w innym przypadku nie zostałyby zdobyte. Rozwój na tych terytoriach zwiększa całkowite przychody branży i artystów, co z kolei zwiększa wielkość puli tantiem dla posiadaczy praw. Ma to wpływ na licznik wskaźnika.

Opcja wspierana reklamami:

W przeciwieństwie do większości konkurencji, Spotify posiada zarówno usługę subskrypcji Premium, jak i bezpłatną usługę wspieraną reklamami, co za tym idzie nie da się bezpośrednio porównać stosunku przychodów do streamów Spotify na tle konkurencyjnych serwisów korzystających wyłącznie z płatnych subskrypcji. Podczas gdy usługa wspierana reklamami nie generuje tak dużego przychodu jak usługa Premium w przeliczeniu na użytkownika, Spotify przeprowadziło szeroko zakrojone testy, które konsekwentnie pokazują, że gdyby zabrać darmową usługę, słuchacze przerzuciliby się na alternatywne rozwiązania, które nie generują przychodu, skutkiem czego przemysł muzyczny straci przychody. To również wpływa na licznik wskaźnika. Spotify deklaruje, że oferowanie usługi wspieranej reklamami jest jednym z ich najbardziej użytecznych mechanizmów nakłaniania słuchaczy do płacenia za muzykę: około 60% subskrybentów Premium było kiedyś użytkownikami warstwy Free. Ponownie, oznacza to, maksymalizację przychodów dla wszystkich.

Tłumaczenie: Beata Ejzenhart
Źródło: https://loudandclear.byspotify.com/ 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s