CHCESZ osiągnąć sukces w muzyce, PRZYGOTUJ SIĘ na pułapki

Piosenkarze w tym Demi Lovato, Justin Bieber i Britney Spears mówią o żniwach jakie kariera w muzyce zebrała na ich zdrowiu psychicznym

„We all just wanna be big rock stars / And live in hilltop houses, driving 15 cars.”

[Wszyscy chcemy być wielkimi gwiazdami rocka / I mieszkać w domach na wzgórzach, jeżdżąc 15 samochodami]

Myśl przewodnia Nickelback, z singla Rockstar z 2005 roku to parodia płytkich ambicji muzyka – ale niewielu jest piosenkarzy, którzy nie marzyli, przynajmniej przelotnie, o życiu w takim domu na wzgórzu.

Rzeczywistość gwiazd jest zupełnie inna. Każdy, kto oglądał „Framing Britney” lub nowy dokument Billie Eilish, będzie w pełni świadomy, że sława często wiąże się z problemami psychicznymi i fizycznymi, nie wspominając o wyobcowaniu i samotności.

„Nie sądzę, że wymyśliłabym jedną rzecz, która jest bardziej izolująca niż bycie sławnym” – powiedziała kiedyś Lady Gaga magazynowi Variety.

Mimo to, ludzie wciąż pragną kariery muzycznej. Niektórzy wręcz dążą wyłącznie do zdobycia samej sławy. A zdecydowana większość książek o tym, jak wejść do przemysłu muzycznego, przyjmuje perspektywę Nickelback’s wannabe rockstar: „spójrz na to, co możesz dostać”, a nie „spójrz na to, co może to z tobą zrobić”.

Strategie przetrwania

Zmieniło się to wraz z publikacją Sound Advice – nowego podręcznika dla aspirujących muzyków, autorstwa dziennikarki Rhian Jones i badaczki Lucy Heyman.

Podręcznik, częściowo sfinansowany przez wytwórnie i firmy organizujące wydarzenia na żywo (które nie miały wpływu na jego treść), jest zaskakująco szczerym opisem pułapek pracy w branży muzycznej, z uwzględnieniem zdrowia psychicznego, nadużywania substancji (wszelakich), wizerunku i mediów społecznościowych.

„Niestety, znacznej większości muzyków się nie uda’” – ostrzega jeden z rozdziałów, w którym ujawniono, że przeciętny muzyk w Wielkiej Brytanii zarabia zaledwie 23 000 funtów rocznie. „Możesz równie dobrze być następną supergwiazdą, ale czy masz plan awaryjny na wypadek, gdyby to się nie udało?”.

Książka nie próbuje odwieść muzyków od podążania za swoimi marzeniami. Chodzi raczej o to, by pomóc im rozpoznać problemy, zanim się pojawią – i wypracować najlepsze strategie przetrwania. Lucy Heyman wpadła na ten pomysł podczas analizowania zdrowia i dobrego samopoczucia artystów w ramach swoich badań doktoranckich w Royal College of Music.

„Wyniki sugerowały, że muzycy, z którymi przeprowadzałyśmy wywiady, nie czuli się wspierani w licznych problemach zdrowotnych, z którymi się borykali. Pojawiły się historie młodych artystów, którzy w krótkim czasie znaleźli się w centrum uwagi, występując na stadionach bez wiedzy o tym, jak rozgrzać głos lub opanować lęk przed występem. Stało się jasne, że w branży naprawdę potrzeba więcej zasobów, aby wspierać muzyków w zakresie ich zdrowia” – mówi autorka.

Gwiazda Happy Mondays Shaun Ryder podzielił się z autorami swoimi doświadczeniami związanymi z tremą.

Rihan Jones, która pisała dla Billboard, Music Week i The Guardian, pamięta, że rozmowa o zdrowiu psychicznym muzyków stała się bardziej nagląca w branży po wydaniu filmu dokumentalnego o Amy Winehouse w 2015 roku.

„Wsparcie dla zdrowia muzyków wydawało mi się czymś oczywistym – są to ludzie, na których kreatywności opiera się cała branża, więc dziwiło mnie, że nie było zbyt wiele możliwości pomocy”.

Tak więc, pomimo że Sound Advice ma zwykłe rozdziały dotyczące praw autorskich, znalezienia menedżera lub tego, czego szukać w umowie płytowej, zawiera również porady dotyczące radzenia sobie z krytyką, czy ochrony słuchu. Jest tam kilka otwierających oczy szczegółów: Czy wiesz, że Kanye West ma w swoim kontrakcie z wydawcą EMI zapis, że nie wolno mu przejść na emeryturę ani zrobić sobie dłuższej przerwy, nigdy? Albo, że Shaun Ryder, frontman wielkiego jak świat indie zespołu Happy Mondays, często „kurczy się” z powodu tremy?

„To było dla mnie naprawdę zaskakujące. Shaun wydaje się być pewną siebie, otwartą osobą, więc niewielu ludzi wiedziałoby, jak ciężko jest mu występować. Wielu muzyków zmaga się z lękiem przed występami, a ponieważ jest to stan niewidoczny, często zakładają, że inni odnajdują się na scenie łatwiej niż oni. Historia Shauna naprawdę pokazuje, że każdy może być tym dotknięty, bez względu na to, jak pewny siebie się wydaje, więc należy szukać pomocy, jeśli ktoś się z tym zmaga, ponieważ jest wiele dostępnych opcji wsparcia i jest to bardziej powszechne, niż mogłoby się wydawać” – mówi Heyman.

‚Zostałam porzucona’

„Żałuję, że nie miałam do dyspozycji takiej książki” – mówi Lauren Aquilina, piosenkarka-songwriterka pop, która podpisała kontrakt z Island Records w wieku nastoletnim, tylko po to, by po chwili zostać porzuconą, gdy jej pierwszy album nie spełnił oczekiwań sprzedażowych. Wciąż pamięta dzień, w którym ukazał się jej album. W dniu, który miał być najlepszym dniem w jej karierze, obudziła się „sama w swoim mieszkaniu”, bez niczego w grafiku.

„Było już oczywiste, że album nie poradzi sobie dobrze, więc wszystkie pieniądze na jakąkolwiek promocję zostały wycofane. Zapętliłam sobie w głowie coś w stylu: ‚O mój Boże, to najgorsze co kiedykolwiek czułam. To jest coś, na co czekałam od zawsze – i czuję się źle sama ze sobą. Nie czuję, że jestem wystarczająco dobra. Czuję się jakbym nawaliła. Po prostu eksplodowałam tak mocno, że musiałam na jakiś czas zrezygnować z muzyki, co jest naprawdę smutne” – wspomina artystka.

Lauren Aquilina twierdzi, że odnalazła nową równowagę w swojej karierze nagraniowej

Po okresie bezczynności, Aquilina znalazła nowego menadżera, który dał jej pewność, że może znów zacząć tworzyć muzykę. Od tego czasu pisała dla takich artystów jak Rina Sawayama, Olivia O’Brien i K-popowa grupa CLC, a obecnie pracuje nad nowym solowym materiałem.

„Pisanie dla innych artystów właściwie mnie uratowało, ponieważ pozwoliło mi przypomnieć sobie, dlaczego w ogóle zaczęłam tworzyć muzykę. Dla mnie najwspanialszym uczuciem jest to, kiedy właśnie napisałam piosenkę, z której jestem naprawdę dumna. To jest coś, czemu nigdy nie dorównałoby granie koncertów lub wszystkie inne fajne rzeczy, które wiążą się z byciem artystą”

Aquilina mówi, że jej ulubiony rozdział w Sound Advice dotyczy właśnie tej kwestii. Zatytułowany po prostu „Setting Goals” [‚Ustawianie Celów’] zachęca muzyków do określenia parametrów własnego sukcesu.

„Nie musisz mieć singla numer jeden i milionowego kontraktu płytowego, by czuć się spełnionym” – czytamy.

Niektórzy artyści, jak Imogen Heap, mają udaną i trwałą karierę muzyczną – wydaje albumy, napisała muzykę do filmu „Harry Potter i Przeklęte Dziecko” i zaprojektowała parę muzycznych rękawiczek – nie będąc przy tym rozpoznawalną na ulicy.

„Nie trzeba być sławnym, żeby się udało. Dla mnie sukces to możliwość bycia wolnym, by być tym, kim się jest”.

‚Niewiarygodnie wymagający styl życia’.

Rozsądne wskazówki, takie jak te, wydają się szczególnie istotne w czasach, gdy presja wywierana na muzyków pop wzrosła wykładniczo.

„Fani muzyki i krytycy – lub trolle – mają bardziej bezpośredni dostęp do muzyków niż kiedykolwiek wcześniej, a od artystów oczekuje się nieustannego wydawania muzyki, aby nadążyć i utrzymać popyt. Częstsze wydawanie albumów i mniejsze zarobki z tego tytułu, zazwyczaj równają się większej ilości tras koncertowych, a bycie w trasie może być niesamowicie wymagającym stylem życia, zwłaszcza jeśli nie ma odpowiednich przerw między występami i trasami” – mówi Jones.

„Z pewnością czuje się, że jest o wiele więcej wyzwań, zwłaszcza dla wschodzących muzyków. Ale mamy też teraz o wiele więcej opcji wsparcia” mówi Heyman.

Rhian Jones (z lewej) i Lucy Heyman rozmawiały z dziesiątkami muzyków podczas pisania swojej książki

Obecnie muzycy mają dostęp do wsparcia ze strony takich organizacji jak Help Musicians, Girl & Repertoire, BAPAM (the British Association for Performing Arts Medicine), Music Minds Matter oraz Tonic Music for Mental Health. Ten ostatni niedawno ustanowił nowy program – Tonic Rider – aby pomóc muzykom koncertującym, których zdrowie psychiczne ucierpiało podczas pandemii Covid-19.

„Jest dużo depresji i rozpaczy. Mnóstwo ludzi, nagle, ich cały dochód zniknął, a rząd mówi im, że muszą się przekwalifikować i że nie są rentowni. To była prawdziwa burza, ja dosłownie dzwoniłem do ludzi każdego dnia – a niektórzy z nich nie byli w stanie nawet ze mną rozmawiać. Coś w stylu: ‚Jestem w zbyt mrocznym miejscu, aby z tobą gadać'” mówi Barry Ashworth, założyciel dance act Dub Pistols i patron Tonic Rider.

Tonic Rider ma na celu pomóc, goszcząc wirtualne grupy rówieśnicze dla muzyków, prowadzone przez psychoterapeutę (i członka Babyshambles) Adama Ficek`a, zajmującego się kwestiami od lęku przed występami do zapobiegania samobójstwom. Kiedy koncerty zostaną wznowione jeszcze w tym roku, program zostanie rozszerzony na miejsca i festiwale. Ashworth mówi, że jest to część szerszego uświadamiania, jaki wpływ na wykonawców może mieć praca w branży muzycznej.

„To może stać się problemem naprawdę szybko: Picie, narkotyki, trasy koncertowe, odrzucenie, krytyka. Każdy występ może mieć na ciebie wpływ – od niesamowitych wzlotów do powalających upadków. Myślę, że ludzie stają się coraz bardziej świadomi i otwarci, by o tym mówić”.

Ale biorąc pod uwagę wszystkie te wady i przeszkody, dlaczego ktoś w ogóle chciałby kontynuować karierę w muzyce?

„Kariera muzyczna, pomimo swoich wad, może być niesamowicie satysfakcjonująca” – mówi Jones.

„Powszechne w naszych badaniach jest przyglądanie się tylko problemom, z którymi borykają się muzycy, ale to nie daje nam zrównoważonego obrazu tego, jakie są ich ogólne doświadczenia. Ostatnie badania przyjrzały się temu i zasugerowały, że pomimo różnych problemów, z którymi się borykają, muzycy również doświadczają wysokiego poziomu dobrego samopoczucia i uważają, że to, co robią, ma znaczenie” – dodaje Heyman.

Tłumaczenie: Beata Ejzenhart
Żródło: bbc.com [Mark Savage]

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s