Goldman Sachs: ŚWIATOWY PRZEMYSŁ MUZYCZNY BĘDZIE WART JESZCZE WIĘCEJ, NIŻ MYŚLELIŚMY

Ile będzie warty światowy przemysł muzyczny w 2030 roku?

Na to pytanie Goldman Sachs próbuje odpowiedzieć co roku poprzez aktualizację swojego niezwykle wpływowego raportu Music In The Air, którego autorką jest szanowana analityczka GS, Lisa Yang, wraz ze swoimi współpracownikami.

Tegoroczna 62-stronicowa aktualizacja ukazała się 13 czerwca – prawdopodobnie wraz z poczuciem niepokoju u tych inwestorów, którzy w ciągu ostatnich 18 miesięcy wydali miliardy dolarów na zakup katalogów muzycznych.

Czy Goldman może zredukować swoje prognozy dotyczące przychodów branży muzycznej w ciągu najbliższych kilku lat?

Czy obecne czynniki makroekonomiczne mogą spowodować obniżenie prognoz Goldmana dotyczących wartości najlepszych katalogów muzycznych?

Nie.

Być może na Wall Street (i w największych wytwórniach płytowych) słychać już imprezowe wrzaski. Najnowsze prognozy Goldmana są (prawie) optymistyczne – sugerują, że w ciągu następnej dekady przemysł praw autorskich do muzyki rozrośnie się do epickich rozmiarów.

Na początek: Goldman uważa, że do 2030 roku roczne globalne przychody z tytułu sprzedaży nagrań muzycznych (wytwórni, dystrybutorów i artystów) wzrosną do 53,2 mld USD.

To o 7,5 mld USD więcej niż w poprzedniej prognozie Goldmana (45,7 mld USD). Jest to również ponad dwukrotnie więcej niż wyniosły ubiegłoroczne przychody światowych firm fonograficznych (25,9 mld USD) według danych IFPI.

Goldman twierdzi, że wzrost prognozy wynika w dużej mierze z „wyższego ARPU (średni przychód na użytkownika) z płatnych serwisów streamingowych i założeń dotyczących streamingu finansowanego reklamami, jak również z niższego spadku sprzedaży fizycznej”.

Źródło: musicbusinessworldwide.com

Goldman podniósł również prognozę dla światowego przemysłu wydawniczego.

Wcześniej Goldman sugerował, że w 2030 roku roczne przychody branży wydawniczej wyniosą 10,6 mld dolarów, obecnie podwyższa tę prognozę o cały miliard dolarów, do 11,6 mld dolarów.

Wzrost prognozowanych przychodów z działalności wydawniczej, jak twierdzą Yang i in. w publikacji Music In The Air, wynika z „wyższych [prognozowanych] przychodów ze streamingu, sprzedaży fizycznej i koncertów”.

W innym miejscu Goldman sugeruje, że globalne przychody ze streamingu muzyki (w ujęciu detalicznym/brutto) wyniosą 89,3 mld dolarów w 2030 roku… z czego 55,6 mld dolarów przypada na płatny streaming, a 33,7 mld dolarów na streaming finansowany z reklam.

Wszystkie te liczby wzrosły w porównaniu z poprzednimi szacunkami Music In The Air.

Prognozy dotyczące muzyki na żywo – obejmujące globalną sprzedaż biletów i usług sponsorskich – na rok 2030 pozostają na dotychczasowym poziomie, przewidując, że światowa branża koncertów na żywo wygeneruje w tym roku 38,3 miliarda dolarów.

Jak podkreślono na początku artykułu, w edycji na rok 2022 sztandarowego raportu Goldmana dotyczącego praw autorskich do muzyki, w stosunku do raportu z 2021 roku wzrosły „prawie” wszystkie najważniejsze liczby.

Goldman nieznacznie obniżył swoje szacunki dotyczące całkowitej liczby płacących abonentów streamingu muzyki na świecie.

Wcześniej Sachs prognozował, że do 2030 roku na całym świecie będzie 1,277 miliarda płacących abonentów serwisów streamingowych, teraz obniżył tę liczbę do 1,260 miliarda.

Zagadka: W jaki sposób Goldman może znacząco podnieść swoje prognozy przychodów z subskrypcji streamingowych na rok 2030, ale jednocześnie obniżyć prognozy dotyczące całkowitej liczby abonentów?

Bingo: Goldman zwiększył swoje prognozy ARPU (średni przychód na użytkownika), częściowo dzięki ustabilizowaniu się spadku ARPU w firmach takich jak Spotify w 2021 roku, a częściowo z powodu potencjalnych przyszłych podwyżek cen w serwisach streamingowych.

Goldman wcześniej uważał, że w 2030 r. roczne ARPU (średni przychód na użytkownika) abonentów muzycznych na świecie wyniesie 42,8 USD, a obecnie zwiększył tę wartość do 45,8 USD. Roczny wzrost o trzy dolary może nie wydawać się duży, ale należy pamiętać, że dotyczy to wszystkich przewidywanych 1,260 mld abonentów serwisów streamingowych na całym świecie.

Źródło: musicbusinessworldwide.com

Music In The Air (wydanie ’22) zostało oczywiście wydane w obliczu powszechnych obaw związanych ze wzrostem cen towarów i usług konsumpcyjnych, rosnącymi stopami procentowymi i załamaniem na giełdzie.

Goldman Sachs oczywiście nie pozostaje obojętny na te tendencje.

Lisa Yang i jej zespół piszą w nowym raporcie: „Spodziewamy się, że wydatki na zakup katalogów wyhamują w warunkach rosnących stóp procentowych i chociaż zwroty [z dużych transakcji zakupu katalogów] będą nadal kwestionowane, uważamy, że majorsi mają znaczącą przewagę konkurencyjną w pozyskiwaniu i monetyzacji swoich katalogów [w porównaniu z rywalami]”.

Dodają jednak: „Oczekujemy, że wydatki konsumentów na muzykę pozostaną stabilne w warunkach wyższej inflacji i słabszego otoczenia makroekonomicznego. Nasza analiza pokazuje, że muzyka pozostaje jedną z najbardziej niedocenianych form rozrywki – wydatki na nią są wciąż o 40% niższe od historycznego szczytu, podczas gdy konsumpcja rośnie z roku na rok”.

Być może najciekawszy fragment nowego raportu Goldmana dotyczy „wschodzących platform” generujących reklamy („wschodzących” w kontekście ich znaczenia dla właścicieli praw do muzyki).

Platformy te – do których zalicza się Facebook, TikTok, Snapchat, Instagram Reels, różne gry wideo, podcasty i inne – stanowiły w 2021 roku 30% przychodów globalnego przemysłu fonograficznego finansowanych z reklam.

Goldman twierdzi, że obecnie spodziewa się, iż te „wschodzące platformy” będą stanowić 40% przychodów z reklam w światowym przemyśle nagrań muzycznych do 2030 roku oraz 12% całkowitych przychodów z reklam w światowym przemyśle nagrań muzycznych (wzrost z 5% w 2021 roku).

W raporcie napisano: „Podczas gdy tradycyjny model subskrypcji na żądanie nadal dominuje większość wzrostu w branży muzycznej, uważamy, że postęp technologiczny i dalsza cyfryzacja branż jeszcze bardziej zwiększy wszechobecność muzyki i stworzy nowe możliwości monetyzacji”.

Dodaje: „Szacujemy, że około 60% przychodów z ‚platform wschodzących’ w branży muzycznej w ubiegłym roku pochodziło z krótkich form wideo i/lub mediów społecznościowych, które obejmują TikTok, YouTube Shorts, Instagram Reels i Snapchat Spotlight. Co więcej, te nowe platformy stają się również ważnymi sposobami na wzmacnianie artystów i wyznaczanie trendów kulturowych, przyczyniając się do zwiększenia efektywności wydatków na A&R i marketing dla wytwórni płytowych.”

Podsumowując, Goldman twierdzi, że oczekuje, iż wzrost cen streamingu plus przychody reklamowe z tych „wschodzących platform” z nawiązką zrekompensują krótkoterminowy negatywny wpływ ekonomiczny na branżę muzyczną ze strony „zwiększonej inflacji, słabszego makro i wojny na Ukrainie„.

Tłumaczenie: Beata Ejzenhart
Autor: Tim Ingham
Źrodło: musicbusinessworldwide.com

Foto główne: Szef Universal Music Group, Sir Lucian Grainge - na zdjęciu podczas odsłonięcia swojej gwiazdy na Hollywood Walk of Fame w 2020 roku - będzie prawdopodobnie fanem nowych liczb w raporcie Goldman Sach's Music In The Air. Goldman Sachs ocenia w nim UMG jako akcje "do kupienia". (Credit: UPI/Alamy)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s