Ostrogorzki to singiel duetu Jarzmo zapowiadający drugą EP zespołu, a trzecie oficjalne wydawnictwo (po EP Emocjonalny Przester i albumie ANTROPOCEN wydanych w 2024 roku).
W nagraniu można usłyszeć partie skrzypiec znanego polskiej publiczności artysty – Jelonka, z którym zespół skontaktował się zupełnie “w ciemno”, bazując na podobieństwach w podejściu do muzyki i wynikającej z nich nadziei na współpracę.
Dla mnie jest to kompozycja, która spełnia dzikie fascynacje barokowymi harmoniami, jak i riffami które nie dają o sobie łatwo zapomnieć, gdyż po słuchaniu ich ma się “siniaki w mózgu” od ciężkich uderzeń wioli klawiszowej. Z drugiej zaś strony, to spełnienie młodocianych fantazji o graniu z Jelonkiem, który jest nie dość że świetnym i szczerym skrzypkiem, to jeszcze otwartym na nowe człowiekiem – mówi o utworze Piotr Aleksander Nowak.
JARZMO to snuta przez duet muzyków opowieść o przedapokaliptycznej rzeczywistości: zamglonej, zimnej i tonącej w elektrośmieciach, w której wciąż rozbrzmiewa melodia oberka zagrana przed stu laty przez wiejskiego grajka na skraju pola… Spodziewajcie się chwytliwych riffów i melodyjnej wrażliwości.
Brzmieniem nawiązują w równym stopniu do współczesnej muzyki gitarowej, stoner rocka, co do polskiej muzyki tradycyjnej, odnajdując swoje miejsce na scenie zadymionego rockowego klubu, jak i na folkowej potańcówce pod strzechą.
Podstawowym zapalnikiem do powstania projektu był instrument – nyckelharpa, wykonana dla Piotra przez jego żonę, Monikę Sobolewską, w ich wspólnej pracowni lutniczej. „Nyckela” (jak ją pieszczotliwie nazywamy) okazała się być brakującym ogniwem na muzycznej ścieżce Piotra, który zaczynał jako gitarzysta klasyczny, później realizator dźwięku, a obecnie spełnia się jako eksperymentujący lutnik i konstruktor. Do duetu zaprosił perkusistkę Kasię Bobik, która wniosła swoje doświadczenie muzyczne z poprzednich projektów okołojazzowych, funkowych i rockowych. Muzyków połączyło zamiłowanie do muzyki tradycyjnej i wszelkich jej współczesnych interpretacji.
Jako główne inspiracje okołofolkowe, które poprowadziły duet w stronę ich unikalnego brzmienia można uznać m.in. takie zespoły jak Kapela ze Wsi Warszawa – wszystkie jej odnogi (łącznie z elektronicznym Village Kollektiv), Radical Polish Ensemble, krakowscy przyjaciele z Daj Ognia, Kapela Maliszów, mało znany (a szkoda!) projekt Oberkas Travel, Odpoczno i perkusyjne poczynania Piotra Gwadery, szwedzka grupa Hedningarna oraz nagrania ludowych mistrzów dostępne dzięki portalowi Muzyka Zakorzeniona i audycjom Adama Struga. Muzycy powiązani byli z muzyką tradycyjną już na długo przed powstaniem Jarzma – Kasia swoje zainteresowanie etnografią i etnomuzykologią wyniosła ze studiów kulturoznawczych, Piotr zaś jako lutnik wielokrotnie pojawiał się na Targowisku Instrumentów czy festiwalu Wszystkie Mazurki Świata aby prezentować instrumenty ze swojej pracowni.
Jako pozafolkowe inspiracje muzycy wymieniają Björk, Radiohead i całą twórczość Thoma Yorke’a, King Crimson, King Gizzard and the Lizzard Wizzard, londyńską grupę Comet is Coming, a także kompozytorów muzyki klasycznej – np. Wojciecha Kilara, temat z jego Orawy pojawił się w jednym z utworów Jarzma o tym samym tytule.
Zespół powstał pod koniec 2022 roku jako próba zbudowania jak najpełniejszego brzmienia za pomocą tylko dwóch instrumentów, które ewoluowało naturalnie w stronę brudnego industrialu z folkowym sznytem nadawanym przez charakterystykę nyckelharpy.
To połączenie okazało się być dobrym tłem sonicznym dla idei stojącej za nazwą zespołu i zamysłem, aby za pomocą muzyki opisywać współczesne problemy globalne, takie jak nadprodukcja, przeludnienie i kryzys klimatyczny. Nostalgia za czasami naszych przodków, żyjących w zgodzie z rytmem natury, zamieniła się w narastający gniew na rodzaj ludzki, który obserwujemy w szalonym pędzie ku nieuchronnej klęsce.
To tematy, które dominują debiutancki album zespołu pt. Antropocen. W swojej działalności Jarzmo stawia na DIY: samodzielną produkcję muzyki, instrumentów, wzmacniaczy, mikrofonów oraz merchu.
Podczas pierwszych 2 lat działalności duet zagrał ok. 60 koncertów znajdując słuchaczy w przeróżnych środowiskach muzycznych – folkowym i alternatywnym (trasy z zespołami Daj Ognia, Kirszenbaum i Furda, supporty przed grupami Hańba!, Żywiołak), symphonic metalowym i stoner-rockowym (supporty przed zespołami Lyrre, Moonstone, Occult Hand Order); oraz na festiwalach: Grajdół 2023 i 2024, 22. Ogólnopolskim Przeglądzie Sztuki Współczesnej „Forma” w Rawiczu, Tribalanga Festival, Festiwalu Sielava, wrocławskich Dniach Fantastyki 2024 oraz podczas post-apo konwentu Ziemie Jałowe 2024.
Jarzmo zaliczyło swój pierwszy zagraniczny wyjazd na AToJazz Showcase w bułgarskiej Sofii, gdzie zebrało świetne recenzje międzynarodowych delegatów. W lipcu 2025 duet zagrał na największym i najstarszym festiwalu miejskim w Europie – Gentse Festeen w Gandawie.
Skład:
Piotr Aleksander Nowak – nyckelharpa, wokal
Katarzyna Bobik – perkusja, wokal